Handen schudden

Vanwaar komt het dat we elkaar een hand geven?

Onderweg naar de loods van mijn vriend was ik naar TOPradio aan het luisteren, de favoriete zender van mijn vriend. De geschiedenis van elkaar een hand te geven, dit was het onderwerp waar het over ging. Ik vond het een interessante insteek om wat meer te verduidelijken op mijn geschiedenisblog.
Iedereen raakt elkaars handen aan, zelf vreemden geven handen aan elkaar.

Oorsprong 

Handen schudden is zo oud als de mensheid. De vroegst bekende handdruk werd al vereeuwigd rond 845 voor Christus. Dit op een mozaïek in het huidige Noord-Irak. Je ziet twee koningen (Assyrische koning Salmanasser III en de Babylonische koning Marduk-Zakir-Sumi I) elkaar de hand geven. We zien twee koningen die willen uitstralen dat ze bevriend zijn.
Hier zien we de handdruk afgebeeld op een Grieks graf.

Er zijn verschillende verklaringen voor de oorsprong van deze interactie. Volgens sommige onderzoekers ligt dit in de vijfde eeuw. Hier zouden de Grieken het schudden van de hand gezien hebben als een symbool van vrede. Beide partijen lieten dan zien dat ze geen kwade bedoelingen hadden tegen elkaar en geen wapens droegen. 


Anderen stellen dat de handdruk later ontstond. Tijdens de Middeleeuwen zouden ze elkaar de hand schudden om te controleren op wapens. Als er flink gerammel klonk, was het duidelijk dat de persoon waarschijnlijk een mes bij zich had. Dit was ook de uitleg dat ik te horen kreeg op de radiozender, maar intuïtief zou dit niet kloppen volgens enkele bronnen. Wie als rechtshandige een wapen wil verstoppen, doet dat logischerwijs juist aan de linkerkant. Daarnaast droegen de mensen vaak handschoenen.

Sommige onderzoekers beweren dat we een hand schudden om elkaar aan te voelen. Het is een soort aftasten van elkaar.

Later werd het handen schudden gebruikt om een akkoord te bezegelen. Zoals we zien houden geliefden bij een bruiloftsceremonie elkaars handen vast om aan te geven dat ze de huwelijkse verbintenis aangaan.

Zoals je kan lezen is het niet duidelijk van waar het gebruik van deze interactie precies vandaan komt. Wel weten we dat het een ontzettend oude traditie is dat grotendeels over de wereld bekent is.

Hand schudden in het heden

Sindsdien zien we de handdruk als een teken van verbondenheid, een teken dat nooit meer weggaat. Denk maar wanneer je naar een concert gaat van je idool en hem de hand wil reiken voor een aanraking, wanneer je naar het oudercontact gaat, wanneer je naar het familiefeest gaat, ...

Een van de eerste maatregels

Elkaar geen hand meer geven was één van de allereerste maatregels. Dit omdat het een van de manieren is waardoor we tot 4 keer zoveel ziektekiemen aan elkaar doorgeven. Daarnaast komen we met onze handen ook veel aan ons gezicht en dit zorgt ervoor dat we het virus sneller kunnen oplopen. 

Enkele alternatieven

Maar elkaar begroeten in deze periode blijven we doen. Dit doen we dan ook via enkele alternatieven:
  • Elkaar begroeten via een voetzoen
  • Elkaar begroeten via een elleboogstoot
  • Namasté/ buiging
  • Zwaaien
  • Hoofdknik
Hier zien we een voorbeeld van een alternatief, namelijk de voetzoen.

Persoonlijk verlang ik toch naar het moment dat ik mijn vriendinnen opnieuw kan vastnemen en een knuffel kan geven! 

Maar voor nu ...

Stay Safe!

Bronnen

https://www.nporadio1.nl/gezondheid/22226-waarom-schudden-we-elkaar-de-hand
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/knuffel-handdruk-kus-begroetingen-door-de-eeuwen-heen
https://www.demorgen.be/tech-wetenschap/waarom-schudden-we-elkaar-eigenlijk-de-hand~b056b868/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.businessinsider.nl/handen-schudden-alternatieven/

Reacties

Mojojo zei…
Elkaar een hand geven is iets waar ik ben mee opgegroeid. Altijd als ik met mijn ouders ergens naartoe moest gaan waar ik de persoon niet ken moest ik een hand geven en dat is voor ons een teken van beleefdheid.
Het is raar dat we dit opeens niet meer mogen doen. Nu is het makkelijk te vermijden aangezien we nergens heen mogen gaan, maar ik vraag mij af hoe dat gaat zijn als we terug 'vrij' gaan zijn. Gaan we inderdaad geen handen meer schudden? Zou dit verdwijnen of gaat iedereen dit gewoon blijven doen?
Gajettie zei…
Ik vrees dat we nog eventjes de 'handen drukken', maar ook veel andere vormen van fysisch contact zullen vermijden.
Verder mooie insteek!
Wauw, ik wist helemaal niet dat hier zo een geschiedenis aan vooraf ging. Ik dacht dat dit een gewoonte geworden was over de jaren.
Ik kijk toch ook terug uit naar het moment dat we iedereen weer kunnen begroeten met een kus op de wang of een knuffel!
En toch zien we culturen waar dit helemaal niet gebruikelijk is. Denk maar aan Japan, waar de diepte van een buiging tijdens de begroeting de mate van respect bepaald. Persoonlijk ben ik ook meer geneigd om de begroeting nog enkele maanden handenvrij te houden. Je weet eerlijk gezegd niet of de tegenpartij zijn handen heeft gewassen na een toiletbezoek.